Bölüm l Yer Oyunu ;Onör Kartları oynamama


Briç kitaplarının   empas  hakkında bir bölüm ile başlaması adettir. Tabii her okuyucu nasıl em
pas yapılacağını bilir.  Ayrıca, bunun başarı şansının  yüzde elli olduğunu da bilir ve kayberse,
bu kötü şanstır.  Fakat, yüzde elli şansı daha yüksek ihtimalli hale çevirme imkanı olduğunu bi
lirmi? Hatta kartları lehine çevirmenin mümkün olduğunu bilirmi?

Gelin çok basit  iki örnekle çalışmaya başlayalım.   Yerde  AV9  ve  elde  xxx  varken nasıl oy-
namalıdır?  Oyun fazla zor olmayabilir ama sebebi her zaman aşikar değildir.  Önce onluya em-
pas yapılmalıdır.  Dokuzlu damı veya ruayı çıkarırsa, diğer onör karta empas durumu ortaya çı-
kar. Öncelik sırası değiştirilemez, zira ilk empas onluya karşı- başarılı olmadığı takdirde, ikinci empas imkanı doğmaz. Çift manevrayı yürütürken deklaran  onörlerin farklı  rakiplerde olduğu-
nu , -rua birinde, dam diğerinde- farz eder bir endikasyon (Bilgi )olmayınca bunu yapmak doğ-
ru oyun addedilir.  Bu ihtimallere uygun oynamaktır, yani “şanslı” olmaktır. Daha da basiti, şöy
le bir pozisyonda   V93 karşısında D42   Bir löve yapmak için deklaran  onlu ‘ya  empas  yapar. Yüzde elli ihtimalle başarılı olur. Daha da kötüsü  diğer yüzde elli zamanda da kaybeder ve  bu da iyi olmaz. Tabii ideal olanı rakipler bu rengi oynayana kadar bir şey yapmamaktır.  O zaman kesinlikle birlöve alırsınız. Fakat biz oynamak mecburiyetinde kalırsak, biraz avantaj kazanmaya çalışalım. Dama doğru üçlüyü oynamanın bir zararı olmaz.  İlk rakipte onör iki parça  olabi-
lir.  Veya  onlu tek olabilir.    Yahut, hatta, hata yapabilir.    Bunların hepsi şansınızı arttırır,  bir şey olmazsa da, onluya empas yapma zamanınız olacaktır.


Şimdi,  çok  geç oluncaya   kadar  farkına  varılamayan,  önemli bir  prensibe geldik.   En basit  şekliyle  göstemek için  elinizin  RDV2  karşısında  543  olduğunu kabul edin:
Yeterli antreler olduğu takdirde, birden fazla löve kaybetmemek için  ne yaparsınız? 

Onörlere doğru küçük oynarsınız,  iki kere;  gerekirse  üç kere.  Renk 3-3 dağıldığı takdirde  ne yaparsanız fark etmez. Hata yapmanız mümkün değildir. Eğer A10xx onörlerin üzerindeyse, iki löve kaybetmekten kurtulamazsınız.  Fakat , renk   4-2   dağılmışsa  ve  as  onörlerden önde ise, doğru  oyun  çok fark eder.  O durumda ruayı oynarsanız bir löve fire verirsiniz.

Diyagramı  görünce  hata yapma ihtimali  çok azdır,   zira pozisyon  meydandadır.   Ama  masa
da acemi oyuncunun düşünmek için  duraklaması gerekir.   Usta oyuncunun ihtiyacı olmaz,  zi-
ra onör kartlarını korumayı içgüdü ile yapar hale gelmiştir.İyi oyuncuların şöyle bir dağılımda hata yaptıkları görülmüştür : RDxx karşısında Vxx  Burada da prensip yukarıdaki gibi aynıdır. Deklaran   3-3   dağılımları yok farz eder,  zira  o zaman bir şey fark etmez, ve daha yüksek ihtimal olan   4-2  dağılımda iki löve kaybetmekten kaçınmaya çalışır. RDxx a doğru küçük bir kart oynar. As çıkmaz ve  rua kazanırsa,  aynı işlem tekrar edilir.  Belki as  iki onörden önce ikilidir. Öyle ise onu küçük  x  karta kullansın. Valeye doğru  oynamak  aynı  olmaz.  Vale kazansa bile  deklaran ruasını  ikili asa kaybedebilir. Hedef, asın yanından iki kere geçebilmektir. Yani iki  onöre doğru iki kere oynamak.